Miesięczne archiwum: Styczeń 2014

Kiedy sięgać po BCAA?

Aminokwasy rozgałęzione BCAA to walina, leucyna i izoleucyna. Nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie syntetyzować, dlatego wielu sportowców sięga po suplementy. Są one budulcem tkanki mięśniowej, stanowiąc 1/3 puli aminokwasów, które ją tworzą. Jeśli intensywnie trenujemy, organizm wyczerpuje zapasy glikogenu zgromadzonego w mięśniach i zaczyna wykorzystywać składniki tkanki mięśniowej do uruchomienia procesów energetycznych.


exercise-1390010-m


Jeżeli dostarczymy aminokwasy BCAA przed treningiem, organizm oszczędzi tkankę mięśniową i będzie korzystał z zewnętrznej dawki aminokwasów. Ponadto aminokwasy rozgałęzione trafiają do komórek mięśniowych i tam mogą zostać wykorzystane jako alternatywne źródło energii podczas treningu. Dodają jej w momencie, gdy tego potrzebujemy, co poprawia naszą wydolność. W tym celu zaleca się spożywanie aminokwasów rozgałęzionych przed wysiłkiem lub w jego trakcie. Badania pokazują, że pozwala to zmniejszyć zużycie glikogenu, który stanowi zapasy energetyczne dla mięśni. BCAA odpowiadają też za transport tlenku azotu i pomagają utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi. Aminokwasy BCAA zapobiegają utracie masy mięśniowej, co oznacza, że hamują katabolizm powodujący spadki. Żaden sportowiec nie lekceważy utraty masy, dlatego stosowanie BCAA jest tak powszechne.

gym-6-833152-m


Testy pokazują, że stosowanie BCAA wpływa także na zmniejszenie bólu mięśni po wysiłku. Inne badania udowadniają wpływ aminokwasów rozgałęzionych na poziom testosteronu, który jest hormonem anabolicznym. Stymulując syntezę białek budujących mięśnie, aminokwasy BCAA przyspieszają przyrost suchej masy mięśniowej i hamują jej rozpad. Z tego względu polecane są wszystkim osobom, które pracują nad budowaniem muskulatury. Obecnie na rynku znajdziemy dużo suplementów zawierających L-walinę, L-leucynę i L-izoleucynę.